Emissiereductiepotentieel van hybride voertuigen bestemd voor de weg
ARCHIEF Algemeen
BELEIDSDOMEIN
OMGEVING
View Item 
  •   Archief Algemeen Home→
  • Onderzoek→
  • Onderzoek_Publiek→
  • View Item
  • Archief Algemeen Home
  • Onderzoek
  • Onderzoek_Publiek
  • View Item
  • English 
    • Nederlands
    • English
    Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Emissiereductiepotentieel van hybride voertuigen bestemd voor de weg

Thumbnail
View/Open
EMISSIEREDUCTIEPOTENTIEEL VAN HYBRIDE VOERTUIGEN BESTEMD VOOR DE WEG.pdf (4.963Mb)
Date
2020
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-2184205
Author
Nils Hooftman, Norbert Ligterink, Mieke Paalvast, René Van Gijlswijk, Eef Voogd, Giorgos Mellios, Mamarikas Sokrates, Kapetanios Nikos, Zacharias Samos, Wim Verhoeve
Collections
  • Onderzoek_Publiek
Metadata
Show full item record
Abstract
Deze studie beschrijft de resultaten van een herziening voor de emissiefactoren voor plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) bestemd voor de weg. Hiervoor zijn we op drie vlakken te werk gegaan; eerst is via een literatuuronderzoek nagegaan wat er geleerd kan worden uit wetenschappelijk onderzoek dat elders werd gevoerd naar dit onderwerp. Daarnaast hebben we via een eigen monitoringscampagne PHEV’s geanalyseerd tijdens hun dagelijks gebruik en dit gedurende een periode van bijna twee maanden.Aan de hand van de inzichten die hieruit voortvloeiden werden tot slot virtuele PHEV’s gemodelleerd met het oog op het in kaart brengen van realistische emissiefactoren en op potentiële technologische optimalisaties op korte tot middellange termijn. Op basis van deze drie deelonderzoeken werden nieuweemissiefactoren berekend voor zowel koolstofdioxide (CO2) als de polluenten stikstofoxiden (NOx), koolstofmonoxide (CO), vluchtige organische stoffen (VOS) en fijnstof (PM). Ook biedt dit rapport een update van de emissiefactoren voor de nieuwste conventionele personenwagens en inzichten in de energetische consumptie van conventionele en plug-in personenwagens, op basis van COPERT versie 5.3.Naast een focus op de personenwagenvloot werd er eveneens een simulatiemodel gebouwd voor een seriële plug-in hybride elektrische stadsbus, welke tot op heden elders nog niet werd ontwikkeld. Dit laat ons toe om belangrijke inzichten te verwerven in het potentieel van de inzet van dit type stadsbussen.
URI
https://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/264498
https://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/external-handle/Onderzoek-2184205

Browse

All of Archief AlgemeenCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login